Undervisningen här är väldigt intressant och varierande, de 3 senaste dagarna har 'Family ministy school' undervisat oss om relationer. Fms e en skola som e på gång här på basen, så både lärare och elver därifrån har undervisat, delat vittnesbörd och haft diskussioner i små grupper med oss. Det har varit jätteroligt, och lärorikt :-)
Fredagskvällen var väldigt intressant, först for jag till Avian park, där de igen va många barn, de va en fin kväll på många sätt, men de som va annorlunda var att de va 'payday' den dagen, så man såg int nå många vuxna utomhus, eftersom de flesta va hemma eller vid nån bar och drack upp sina pengar. I huset brevid oss låg pappan på golvet, helt utslagen så de tog lite på stämningen att veta att de flesta av barnen gick hem till fulla föräldrar. Men de e fortfarande jätteroligt att fara ti Avian, barnnen känner igen mig, pratar o skojjar me mig, så de känns som om ja får göra nytta då jag e där :-)
Efteråt blev de mera intressant, vi blev medbjudna att fara o dela ut kondomer. En kille här på basen far ut nu som då och ger ut kondomer åt folk. Så jag och 2 kompisar hängde med. Vi lämnade paket vid bankautomater, och så gav vi ut åt lastbilschaufförer. De va en väldigt konstig erfarenhet, men de va roligt på samma gång. Aids e en enorm sjukdom här i Sydafrika, och könssjukdomar likaså. De finns också många prostituerade här i stan,många människor här har sex oavsett om de har kondom eller inte, så därför delar man ut massvis här i landet. Vi uppmuntrar dom inte till att ha sex, utan till att använda kondom då de har sex. Så det var en intressant kväll. Killen som vi var med tog oss också till en lokal bar, för att visa oss var folket håller till på kvällarna. De kändes väldigt intressant att vara där, allihopa var svarta eller vita, och så kommer två vita killar och en vit tjejj in, alla med blondt hår. Alla titta på oss, och några kom fram för att tala med oss. Så det var också en ny upplevelse :-)
På lördagen for största delen av vår grupp till Goudini Spa, ett ställe med stora svimming poler :-) det var en slapp dag då vi simmade, solade och grillade. Några av oss klättrade också upp en bit på berget brevid oss. Solen sken och det var varmt, vi lekte och härjade lite i polerna, så det var roligt :-) här kommer lite bilder från den dagen:
Clayton, jag, Laura, Courtney och Ozius
Clayton och jag
Santos, Siviwe, Tanya och Ozius vid grillen
Laura från Brasilen, och Natalie som gillar Brasilien
Vi klättrade upp på berget, jag och Rafi gjorde en liten avstickare och klättade upp på denhär klippan
Rafi, Bryce och Santos de vita stenarna bildar orden Goudini Spa på bergsväggen, de är mitt på berget och syns från en stora vägen
Clayton, jag, Laura, Courtney och Ozius
Clayton och jag
Santos, Siviwe, Tanya och Ozius vid grillen
Natalie,Clayton, Jonathan och Laura vid matbordet
Laura från Brasilen, och Natalie som gillar Brasilien
Vi klättrade upp på berget, jag och Rafi gjorde en liten avstickare och klättade upp på denhär klippan
Rafi, Bryce och Santos de vita stenarna bildar orden Goudini Spa på bergsväggen, de är mitt på berget och syns från en stora vägen
Påväg ner hittade vi dehär stenarna, :-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar