Denna söndag började med gudstjänst. Det ordnas inga samlingar här på basen på söndagar, utan man uppmanas att besöka någon av de lokala församlingarna, så vi åkte till en kyrka, där gudstjänsten gick på engelska och xhosa. Xhosa är ett språk med många klickljud. Gudstjänsten var riktigt häftig, mycket ljud, mycket sång, många vittnesbörd och en lång predikan. Det var bra stämning och vi kände oss riktigt välkomna. Afrikanska gudstjänster består av mycket 'amen', 'halleluja' och mycket ropande. Men roligt var det.
På eftermiddagen gav vi oss ut på vandring. Det finns många berg och kullar här, och på en av de bara kullarna växer ett ensamt träd. Så det sticker verkligen ut. Så vi bestämde oss för att vandra till 'the lonely tree'. Vi var en ganska stor grupp som begav oss iväg, folk från vår dts,från bibelskolan XBCC, voluntärer osv. Det tog ca. 50 minuter att gå dit, vi balanserade på en järnstång över en flod innan vi började klättra uppåt. Kullen var ganska brant på sina ställen, och extra utmanade blev det eftersom det växte små buskar och risväxter överallt. Väl uppe vid trädet fotograferade vi en massa, och ristade in våra initialer i trädetMen roligt hade vi, och det tror jag att barnen från Indien hade också. Vi har ett par från Indien med oss på vår dts, och de har med sina barn, 5 och 3 år gamla. Och de var med oss på vår utflykt.
Sådan har min dag varit, vi avslutade med McDonads :-)
Imorgon har vi 'base worship' och sedan börjar den första veckans undervisning, med temat 'Worship', de ska bli roligt och intressant :-)
Några bilder från vandringen :
29 september 2013
27 september 2013
En vecka på basen
Sådärja,idag har jag varit en vecka i Sydafrika, och det har varit en bra vecka. De känns redan som om jag varit här länge, och basen känns redan som hemma. Jag har mött en massa trevliga människor här,så ja njuter verkligen.
Lektionerna har hittills inte varit så intressanta, vi gick igenom regler för skolan och ywam värderingar i början av veckan. Igår blev det intressantare, vi fick höra om hur man förbereder ett bibelstudium, och sedan fick vi förbereda ett eget bibelstudium och preacha inför vår grupp som en övning, de va kul :)
Idag pratade vi om hur man kan berätta evangeliet för olika människor, vi illusterade detta med lite teater.
Nått annat som har hänt den här veckan då? Vi firade 'the bride day' på tisdagen, vi satt ute i solen, hela basen, och så grillade vi en massa kött och åt så mycket mat som man bara fick i sig, väldigt trevligt.
På på onsdagskvällen körde några av oss ut till ett ställe som heter Avyan park. Området där basen finns är väldigt fint, men Avyan park, som finns ungefär 10 minuter härifrån med bil är helt annorlunda. Det är det riktiga Afrika. Det är ett riktigt slumområde, där människor bor i skjul av plåt och trä. Massor av barn bor där, och det var dom vi skulle hälsa på. De är alla fattiga, det finns mycket kriminalitet och våld där. Största delen av barnens föräldrar är alkoholister, och många av barnen hoppar tidigt av skolan, dricker, och tar droger. Vi kommer att åka dit med vår grupp och bygga något där.
Men det som vi gjorde var något annat. Pastor Fula, en av pastorerna här åker dit varje måndag, onsdag och fredag kväll med mat. Maten är dels rester härifrån basen, men också donationer från en av de lokala matbutikerna.
Natalie, som är staff för mig, brukar åka dit varje gång, och hon bjöd med oss, så jag och två andra killar kom med denna kväll. Det var väldigt trevligt,, men också väldigt tungt. Många av barnen, för det var ca. 60 barn där, ville bli kramade, och sitta på axlarna eller vara i famnen, så jag var helt slut då jag kom hem. Vi lekte lite med dom, sedan fick de sjunga och höra lite om Jesus innan de fick mat. Några vuxna kom också dit för att äta. Den kvällen var full av intryck, de kändes verkligen som om jag fick göra nytta. Så ikväll åker jag dit igen.
Vi börjar snart vara allihopa, igår kväll anlände en familj från Indien, ett ungt par med deras små barn, två killar borde ännu anlända ikv. Men nu ska jag just iväg och arbeta lite, så jag får skriva mera nån annan gång.
Lektionerna har hittills inte varit så intressanta, vi gick igenom regler för skolan och ywam värderingar i början av veckan. Igår blev det intressantare, vi fick höra om hur man förbereder ett bibelstudium, och sedan fick vi förbereda ett eget bibelstudium och preacha inför vår grupp som en övning, de va kul :)
Idag pratade vi om hur man kan berätta evangeliet för olika människor, vi illusterade detta med lite teater.
Nått annat som har hänt den här veckan då? Vi firade 'the bride day' på tisdagen, vi satt ute i solen, hela basen, och så grillade vi en massa kött och åt så mycket mat som man bara fick i sig, väldigt trevligt.
På på onsdagskvällen körde några av oss ut till ett ställe som heter Avyan park. Området där basen finns är väldigt fint, men Avyan park, som finns ungefär 10 minuter härifrån med bil är helt annorlunda. Det är det riktiga Afrika. Det är ett riktigt slumområde, där människor bor i skjul av plåt och trä. Massor av barn bor där, och det var dom vi skulle hälsa på. De är alla fattiga, det finns mycket kriminalitet och våld där. Största delen av barnens föräldrar är alkoholister, och många av barnen hoppar tidigt av skolan, dricker, och tar droger. Vi kommer att åka dit med vår grupp och bygga något där.
Men det som vi gjorde var något annat. Pastor Fula, en av pastorerna här åker dit varje måndag, onsdag och fredag kväll med mat. Maten är dels rester härifrån basen, men också donationer från en av de lokala matbutikerna.
Natalie, som är staff för mig, brukar åka dit varje gång, och hon bjöd med oss, så jag och två andra killar kom med denna kväll. Det var väldigt trevligt,, men också väldigt tungt. Många av barnen, för det var ca. 60 barn där, ville bli kramade, och sitta på axlarna eller vara i famnen, så jag var helt slut då jag kom hem. Vi lekte lite med dom, sedan fick de sjunga och höra lite om Jesus innan de fick mat. Några vuxna kom också dit för att äta. Den kvällen var full av intryck, de kändes verkligen som om jag fick göra nytta. Så ikväll åker jag dit igen.
Vi börjar snart vara allihopa, igår kväll anlände en familj från Indien, ett ungt par med deras små barn, två killar borde ännu anlända ikv. Men nu ska jag just iväg och arbeta lite, så jag får skriva mera nån annan gång.
23 september 2013
Skolan börjar
Sådärja, då började skolan, vårt första egentliga program började på söndag kväll då vi alla samlades i Glory Hall, alltså ställets festsal. Ledaren för stället, Bruno höll en introduktion och vi fick se de som jobbar här. Därefter blev e registrering och finanskontroll,, de kollade att man hade allt som behöves och det gick bra för mig, allt var under kontroll.
Därefter gick vi som ska vara på dts:en till vår klass och hade en liten fest där vi fick träffa allihopa som vi kommer ha att göra med. Dtet finns.9 staffmembers på denhär dts:en, dom äldre är alla från Brasilien, Daniel, Claudio, Ludmila o Monica. Vi fick också träffa Daniels fru och barn,och Claudios familj och några andra också.
Resten av ledarna är nörmae min ålder, Natalie från USA och Giovanni från Brasilien är 19 precis som jag, Siviwe från Sydafrika är 20 och Tutu från Ghana och Luci från Tanzania är 25 år kanske.
De kommer att ta hand om oss och vara nästan som hjälpledare på ett skribaläger. Alla studeranden har inte kommit ännu. Just nu är vi 5 pojkar och tre flickor. Vi borde vara närmare 20 st, men alla har int anlänt ännu,vissa har haft problem med sitt visum, andra med pengarna. Två stycken borde anlända ikväll och kanske 4-5 stycken närmare helgen. Av oss 8 är två från Kanada, en från Schweiz, en från Sydafrika, en från Brasilien, en från Kongo, en från Zambia och en från Sydafrika. Det ,som kanske förvånar mig lite är vår åldersskillnad. De tre afrikanerna är mellan 26 och något på 40 år gamla,ä så det var lite oväntat, men de ska bli riktigt kul ändå.
V har lärt känna varandra ganska så bra redan, igår kväll satt vi och skrattande och hade kul i en av ledarnas rum, våra länder och språk är så olika, så bara det ger en hel del att prata om ;)
Basen är väldigt stor, en engelsk skola och en bibelkurs startade samtidigt som vi, så de kommer vi att ha mycket att göra med, dessutom är en amerikansk grupp här på outreach, så de bor här ända till fredag. Folk från en annan dts här på basen sticker iväg på outreach idag och imr Carolina från Purmo sticker då också iväg. Så det Finns en massa människor och nationaliteter här hela tiden. Jag har btw lärt mig lite portugisiska idag och igår, så det är ganska kul,. Vi börjjade på lite imorse med lektionerna, men det var mest lite info. Berättar senare mera om vårt program här. Jag trivs riktigt bra här redan, har fått många nya vänner och ser riktigt mycket framemot att få börja på ordentligt.
Därefter gick vi som ska vara på dts:en till vår klass och hade en liten fest där vi fick träffa allihopa som vi kommer ha att göra med. Dtet finns.9 staffmembers på denhär dts:en, dom äldre är alla från Brasilien, Daniel, Claudio, Ludmila o Monica. Vi fick också träffa Daniels fru och barn,och Claudios familj och några andra också.
Resten av ledarna är nörmae min ålder, Natalie från USA och Giovanni från Brasilien är 19 precis som jag, Siviwe från Sydafrika är 20 och Tutu från Ghana och Luci från Tanzania är 25 år kanske.
De kommer att ta hand om oss och vara nästan som hjälpledare på ett skribaläger. Alla studeranden har inte kommit ännu. Just nu är vi 5 pojkar och tre flickor. Vi borde vara närmare 20 st, men alla har int anlänt ännu,vissa har haft problem med sitt visum, andra med pengarna. Två stycken borde anlända ikväll och kanske 4-5 stycken närmare helgen. Av oss 8 är två från Kanada, en från Schweiz, en från Sydafrika, en från Brasilien, en från Kongo, en från Zambia och en från Sydafrika. Det ,som kanske förvånar mig lite är vår åldersskillnad. De tre afrikanerna är mellan 26 och något på 40 år gamla,ä så det var lite oväntat, men de ska bli riktigt kul ändå.
V har lärt känna varandra ganska så bra redan, igår kväll satt vi och skrattande och hade kul i en av ledarnas rum, våra länder och språk är så olika, så bara det ger en hel del att prata om ;)
Basen är väldigt stor, en engelsk skola och en bibelkurs startade samtidigt som vi, så de kommer vi att ha mycket att göra med, dessutom är en amerikansk grupp här på outreach, så de bor här ända till fredag. Folk från en annan dts här på basen sticker iväg på outreach idag och imr Carolina från Purmo sticker då också iväg. Så det Finns en massa människor och nationaliteter här hela tiden. Jag har btw lärt mig lite portugisiska idag och igår, så det är ganska kul,. Vi börjjade på lite imorse med lektionerna, men det var mest lite info. Berättar senare mera om vårt program här. Jag trivs riktigt bra här redan, har fått många nya vänner och ser riktigt mycket framemot att få börja på ordentligt.
21 september 2013
Framme
Hej
Nu e ja framme på basen i Worcester, flygresan gick riktigt bra, och ja fick alla mina väskor. De e otroligt fint här me massor me berg, som till och med har snö på topparna. Skolan börjar imr på eftermiddan men vi är redan nu 6 deltagare här, en kille från Schweiz, en tejjj och en kille från Kanada, en flicka från Brasilien och en kille från Zimbabwe, plus våra gruppledare. Dessutom e de en massa andra människor här, så jag möter nya hela tiden.
Ja e ganska föväntansfull, men lite konstigt känns det ännu, att vara såhär långt borta, och leva på ett annat sätt än vad jag är van vid. Men det verkar bli riktigt kul. Idag har vi spelat fotboll med ett amerikanskt team som är här på outreach, vi spelade med en massa svarta små pojkar:)
Här kommer ännu nån bild ,see ya
17 september 2013
Resan börjar
Hej på er!
Idag, den 17:e september börjar jag resa iväg mot min lärjungaskola i Sydafrika. Staden heter Worcester, och skolan YWAM Worcester. Det är alltså en DTS som jag skall göra (Discipleship training school).
Jag kommer att blogga lite om min resa, dels för att familj, vänner, och vem som nu är intresserad skall få följa med vad som händer därborta. Dels också för att jag själv ska kunna komma ihåg vad jag är med om, så bloggen kommer att fungera lite som en resedagbok också.
Nu börjar jag alltså ha packat färdigt, och snart går tåget ned mot Åbo. Där sover jag en natt innan jag tar kvällsfärja över till Stockholm. Flyget går från Arlanda flygplats på torsdag eftermiddag, och jag är framme i Kapstaden för på fredag eftermiddag. Så en ordentlig resa väntar mig. Be gärna för min flygresa, Arlandas personal överväger att börja strejka, vilket kan försena mig en del.
Lite nervös börjar jag nog bli, resan blir spännande, och ännu mera spännande blir det att komma fram och se stället jag ska vara på de närmsta månaderna. Jag är också väldigt taggad, det ska bli roligt att komma iväg :)
Jag ska försöka skriva här så ofta som möjligt, och även lägga upp lite bilder, be gärna för mig, och kommentera mina inlägg om du har kommentarer eller frågor.
Tack för mig, nu ska jag göra de sista förberedelserna.
Njut av bloggen :)
Idag, den 17:e september börjar jag resa iväg mot min lärjungaskola i Sydafrika. Staden heter Worcester, och skolan YWAM Worcester. Det är alltså en DTS som jag skall göra (Discipleship training school).
Jag kommer att blogga lite om min resa, dels för att familj, vänner, och vem som nu är intresserad skall få följa med vad som händer därborta. Dels också för att jag själv ska kunna komma ihåg vad jag är med om, så bloggen kommer att fungera lite som en resedagbok också.
Nu börjar jag alltså ha packat färdigt, och snart går tåget ned mot Åbo. Där sover jag en natt innan jag tar kvällsfärja över till Stockholm. Flyget går från Arlanda flygplats på torsdag eftermiddag, och jag är framme i Kapstaden för på fredag eftermiddag. Så en ordentlig resa väntar mig. Be gärna för min flygresa, Arlandas personal överväger att börja strejka, vilket kan försena mig en del.
Lite nervös börjar jag nog bli, resan blir spännande, och ännu mera spännande blir det att komma fram och se stället jag ska vara på de närmsta månaderna. Jag är också väldigt taggad, det ska bli roligt att komma iväg :)
Jag ska försöka skriva här så ofta som möjligt, och även lägga upp lite bilder, be gärna för mig, och kommentera mina inlägg om du har kommentarer eller frågor.
Tack för mig, nu ska jag göra de sista förberedelserna.
Njut av bloggen :)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)







