7 oktober 2013

Lejon o sånt

Hej bara. Njuter rikligt av att vara här. Solen skiner idagoch det är ca. 20 grader varmt. Det blir varmare dag för dag, till helgen borde det bli 29℃ varmt :-)

I lördags hyrde vi en bil och körde runt lite. Dagen var helt fri, så Bryce och Tania, ett par från Indien hyrde en bil, tog med några ungdomar härifrån och sina små barn, och så for vi iväg. Vid ett museum träffade vi på en struts och en stor sköldpadda, de det var lite ovanligt. Sen bestämde vi oss för att köra till grannstaden Paarl för att titta på lejon. Vi körde över bergen, och jag tror inte man kan vänja sig vid dom, de är väldigt stora och vackra. På vägen ner körde vi också förbi några babianer, som stod intill vägen. Det mesta verkade vara stängt på lördan, så vi bad att lejonparken skulle vara öppen, och billig. Och visst fick vi bönesvar, det kostade bara 5€. De hade runt 30 lejon i parken. De hade rätt så stora inhägnader som de sprang omkring i. Det fanns många vanliga lejon där, men också 5 vita lejon. Så det var helt nytt för mig. De hade också två tigrar där. Lejonen i parken var födda i fångenskap, de kom från cirkusar, en del var privatägda osv. Förutom lejon så hade de små ponnier, lamor, getter som gillade att stångas, svarta svanar och en katt som påminde om en lo. Parken var väldigt fin, det var kul att få leka lite turist, och få se lite av landet. :-)

I söndags prövade vi en annan kyrka, en presbytiansk kyrka. Det påminde mycket om våra gudstjänster, lovsång och psalmer med orgel. De flesta deltagere var vita, så det kändes lite som att komma tillbaka till Europa. Men bra var det, sköbt med en lite lugnare gudstjänst.
På eftermiddan gick vi till en av skolledarnas hem med vår grupp.Monica, en av våra ledare hade födelsedag, så vi hade en liten grillfest där. :-)

Idag har vi haft base worship, lektioner, där vi har talat om Bibeln. Så det kommer att bli mycket bibelläsning denhär veckan,och speciellt GT. Vi har tvättat basens bilar, och just förberedde vi morgondagens school outreach. Ikv sticker jag iväg till Avyan park igen, känns superbra att vara där och ge lite av det jag har.

Ett böneämne är mitt knä. Jag borde få göra det mesta utan att behöva oroa mig, men då jag hoppade för nån dag senn så tog det sjukt. De e ännu lite sjukt, ja kan int böja de ordentligt, och de knakar och känns lite märkligt att gå nu. Så det sku gärna få bli helt o friskt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar