Hej
Jag har varit lite lat den senaste veckan, så det var länge sedan. Förra veckan hade vi en amerikan som lärare, han bor här i Worcester med sin familj, och heter Cliff. Han undervisade mycket om förlåtelse, nåd, frihet och uppenbarelser. Det var en väldigt intressant vecka, med mycket nytt. Han utmanade oss verkligen, utmanade vårt sätt att tro. Det bästa var att han alltid hade bibelverser som visade att han hade rätt. En grejj vi tillbringade mycket tid runt var att vi alltid är förlåtna, och att vi genom att tro på Jesus får del av förlåtelsen, och efter det är vi fria och förlåtna. Jag har många sidors anteckningar från hans lektioner.
På fredag kväll blev vi inbjudna till hans hem, vi fick möta hans familj, vi lagade mat, åt tillsammans, lovsjöng och danade tillsammans. Det var jätteroligt att få se lite annat, få träffa hans familj, och det är väldogt bra för vår grupp att få vara tillsammans utanför basen, jg kände en riktig familje- samhörighet med alla i min grupp där vid Cliffs hem. Tack Gud för en såhär fin grupp.
I lördags gav vi oss ut på äventyr. Vi lånade en av de större bilarna, och så for vi, ungefär halva gruppen ivägkörande. Först tänkte vi köra till Cape Agulhas, den sydligaste platsen i Afrika, men då vi stannade för att tanka i staden Somerset West, så brstämde vi oss för att köra till Godahoppsudden istället, eftersom vi fick lite ont om tid. Så vi körde tillbaka mot Kapstaden, genom Muizenburg där en annan Ywam bas finns. Det var ett fint ställe, långa stränder, stora vågor, och många hajar, att se hajflaggan i topp var något nytt för mig. Vi höll utkik efter valar, men såg inga förrän vi kom till Godahoppsudden. Vi tvingades betala inträde, eftersom hela udden är nationalpark. I parkerade ganska långt ute på udden, där de hade turistbutiker och sånt. Därefter fick vi gå. Vi gick på stigar och spångbräder, för att komma länst ut, det tog ca en halv timme att gå längst ut. Vi var ganska högt över havet, och vid klippkanterna stupade det rakt ner. Vi tog en massa foton, poserade och låg på många olika ställen. Det var otroligt vacker och fint där. Jag såg inte så många djur, en ödla med blått huvud, och några stora gnagardjur. Vi såg också en liten val, och några större längre bort. Det finns några foton från den här dagen på fb, ska försöka få några hit på bloggen också. Godahoppsudden e alltså de ställe man lägger om kursen då man ska segla runt Afrika, och den e kanske världens kändaste udde, så de va roligt att se den. Vi körde igenom centrum av Kapstaden på vägen hem till basen, staden e otroligt fin. Och att köra runt utanför staden, köra över berg osv, dehär landet e otroligt fint.
På måndagen började 'the Holy Spirit' veckan. Vår undervisare heter Stefan, han är från Sydafrika, och är grundare för denhär basen. Han är stor inom Ywam, han undervisar om den Helige Ande, och har undervisat i många länder, han berättade att han varit i 72 olika länder,, även på ywam-basen i Rovaniemi. Var mycket förvånad då han sade 'pyhä henki' och 'enemmän ja enemmän'. Han försöker alltid lära sig dessa ord på olika språk. Han undervisar om den Helige Ande, dess gåvor, frukter, uttryck och varför. De e väldogt intressant, och roligt på samma gång, han bad för oss allihopa förrän han träffade oss, och hade ord åt oss som träffade precis rätt. Idag lyssnade vi på Gud, över vad han hade åt en tjejj, och Gud gav en massa bilder, och ord, som ofta träffade mitt i prick. Galnast var det igår kväll han undervisade, vi bad för varandra, huller om buller, folk föll ner, började skaka, skratta eller gråta, det var väldogt roligt, och väldigt häftigt. Jag föll själv baklänges då de bad för mig,och då jag bad så föll också några ner. Så den Helige Ande var starkt med där. Fråga mig om dehär låter konstigt eller intressant, så kan jag förklara mera :-)
De e superbra här, tiden går nog för snabbt, vädret e härlogt också, igår hade vi 30℃ och inte ett moln på himlen. :-)
Lite bilder från Godahoppsudden, de finns åxå på fb
Jag och min one on one, Siwive
En del av Africa-outreach teamet, Natalie, Courtney, Clayton och jag
Häftiga klippor
Havet
Clayton, Natalie och jag
Jeee
Jag har inte fotat dessa foton, ska försöka lägga upp några egna så småningom