7 december 2013

outreach

Hejj
Fullt upp här igen, håller på med de sista förberedelserna inför outreachen, imorgon kl 6 kör vi iväg från basen. Vi börjar med att åka till Moçanbique, till en liten by/stad som heter Chakalani, vet inte hur det stavas :-) vi kommer att tillbringa ca 3 veckor här, så både jul och nyåret kommer att spenderas här. Vi kommer att arbeta mycket med barn, med kyrkor och barnhem.
De blir spännande att sticka iväg, arbeta för Gud, göra något praktiskt med det vi lärt oss. Men lite ledsamt att säga hejdå till resten av gruppen, och alla andra vänner från basen. Efter Moçanbique kommer vi att vara i Mpumalanga, norra Sydafrika, och Swaziland.
Vi är 7 personer i vårt team, här nedan postar jag en bild av vårt team. Några av oss väntar fortfarande på pengar, vi har allihopa våra flygbiljetter, men många litar på att Gud kommer att förse dem med pengar. Så om du känner att du vill bidra med lite pengar för mina vänner så att de kan göra hela outreachen så tag kontakt med mig, eller med min familj :-)
Kom åxå ihåg att be för vårt team och för de människor vi möter.
Jag, Natalie, Laura, Courtney, Ozius, Sharon och Giovanni

27 november 2013

Hajdykning

Hej på er!
Länge sedan senaste inlägget, tiden går så snabbt här och dagarna är ganska fulla. Vädret e vackert o varmt, runt 30 grader dagligen. Så ja tänker på er i Finland ;)
Förra veckan var väldigt annorlunda för oss, vi hade en kurs, som kallas för Kairos, kursen fokuserar på att uppmuntra till mission. Vi hade mycket mera lektioner och arbete, vi fick en kursbok som vi läste igenom, 2 läxor per dag som tog ca 2h st. Vi hade ett team som drog kursen åt oss, kursen var väldigt intressant, vi fick mycket kunskap om mission i bibeln, missionshistoria,missionsstrategier och kulturer. Men lite väl mycket arbete blev det nog, jag han inte göra så mycket aannat den veckan. I lördags gick hade vi lite extra extra lektioner för att kunna vara med som ledare på Kairoskurser. Kunde kanske vara bra att ha en kurs i Kokkola?

På torsdagskvällen hade vi något som kallas för Voice of the Nations. Vi firade våra olika nationer, vi är över 30 nationer här på basen. Kvällen började med föregående dts's avslutning. Därefter hade vi en flaggmarch, sedan började uppträdandet. Man fick uppträda med något från sitt eget land. Folk sjöng sånger, en kille från Kamerun dansade en lokal dans, de bästa var koreanerna och brasilienarna. Koreanerna hade en häftigt koreansk dans som avslutades med Psy's Gentlemen, och solglasögon. Brasilienarna dansade samba, bollade något otroligt med fotbollar, dansade en helt gaen dans, och Cappuero xom är någon sorts ''fightdance'. Avslutningsvis blev vi bjudna på mat från olika länder, brasiliansk och koreansk mat osv.
 Mattheus, Asher, Sam och Natalie. Syns vem som e från Brasilien
 Sång från Madagaskar

Sång från England
 Jag och Rachel i en Koreansk dräkt, Hon for hem till Korea igår
 Två av flickorna från Avian Park
Simon och Melonie från Schweiz, voluntärer, det var deras sista kväll på basen
Emerson, Juliis, Robyn och jag

I söndags åkte vi ut på avet igen för att försöka hitta några hajar att dyka med. Vi steg upp kl 4 och åkte ut med båten halv 8 på morgonen. Vädret var varmt och vacker, solen sken och vinden var inte så häftig, så det var en fin dag på havet. Efter en stunds väntan såg vi vår första vithaj, de va otroligt häftigt. Senare dök flera upp så vi hade åtminnstone 4 olika hajar, från 2,5 meter till 4 meter långa. Vi dök allihopa 2ggr med hajarna, buren låg intill båten och var inte helt under ytan. Vi klättrade in i buren, iklädda våtdräkter och cyklopögon. Vi var 7 personer åt gången i buren,och där stod vi och väntade medan instruktörerna lockade hajarna att simma förbi buren. Då hajarna kom nära dök vi ner och såg dom simma förbi, det var otroligt häftigt, något och det mest otroliga jag gjort i mitt liv. Domdr hajarna är enorma, de har massor med tänder, vi såg gapet på dom ett par ggr. Stället vi dök på är det bästa stället i världen att se vithajar. :-) dagen avslutades med restaurangbesök på rn restaurang här i Worcester.
Idag och igår har vi haft två små julfester åt barn. Igår var det lågstadieskolan som fick besök av oss, och ingenting lyckdes för oss. Ledarn försov sig, tekninken funkade inte, barnen var sena, programtiden kortades av mitt under programmet osv, så de va int så roligt, men idag gick de mycket bättre i Zwelethemba. Över 1000 barn hade vi med oss, allt gick bra och det var roligt.

Idag har vi kollat hur mycket pengar var och en behöver för att åka på outreach. En del av oss har renn de pengar vi behöver för outreachen, medan andra e helt utan pengar eller saknar en del av pengarna. Totalt behöver vi en väldigt stor summa, men vi litar och tror att Gud vill förse oss med allt vi behöver. Men om du känner att du vill ge lite pengar för vår outreach så är du mer än välkommen att ta kontakt. :-)
Här lite bilder på hajarna




17 november 2013

Nåjaa

Hej
Inte så mycket på gång här för tillfället, njuter av att ha helg idag, arbetstakten ökar och det blir inte mycket fritid på vardagarna, så idag har jag bara vilat och tagit det lugnt.
Veckans undervvisning har gått under namnet plumbline. Kommer inte på ett direkt svenskt ord, men en plumbline är en vikt fäst vid en tråd, och man använder den för att mäta om en vägg eller likande är rak. Vår lärare för cåveckan hette Erika, en sydafrikan härifrån stan. Hon har undervisat mycket om hur vi människor tenderar att fungera, hur vi känner och upplever saker. Vi har pratat en del om lärlek och rädsla, lögn och sanning,och hemligheter. Vi fick profetiska ord och en profetisk present av henne, hon delade en del av sitt eget vittnesbörd, vilket var väldigt mäktigt och talande, och hon visade oss många filmklipp i sin undervisning. En av hennes söner drunknade i polen, då hennes man dragit upp honom började han återuppliva honom med konstgjord andning (han är läkare) och skickade iväg henne för att ringa ambulans. Pojken var blå i ansiktet och reagerade inte alls på återupplivningen. Gud sa åt Erika att gå tillbaka och be, tala liv i pojken,och då hon gjorde det så vaknade han upp i samma stund. Men han varken hörde eller pratade, de åkte till sjukhuset med honom, och de sade att han troligen kommer att ha en cp skada för hela livet, kommer att bli utvecklingsstörd. De fortsatte be och tala liv, och 2 timmar senare gick han ut från sjukhuset med dem, utan några synliga men. Snart märkte de att finmotoriken inte fungerade, han kunde inte skriva, så han hamnade och byta skola,och han kunde inte sporta normalt. De fortsatte be för honom, och idag spelar han i skolans rugbylag, kan gå i normal skola och klarar sig bra där. Så dethär vittnesbördet var väldgt viktigt. Vi ska inte bara ge upp och acceptera det dåliga som händer, utan vända oss till Gud.

Så undervisningen och lektionerna var minst sgt intressanta. I lördags var vi i Avian Park igen, hade ett drama med barnen, sjöng sånger och lekte lekar. Alltid lika roligt att träffa barnen igen, de flesta vet vad jag heter, o de är alltid glada att se oss.
I fredags handade vi flygbiljetter för vår outreach. Vi flyger till Johannesburg och därifrån kör vi till Moçanbique, där vi stannar ca 3 veckor. Efter det blir det Swaziland och Mpumalanga här i Sydafrika. Jag ser riktigt fram emot vår outreach, de blir mycket arbete, men de ska bli jätterolgt på samma gång. Ett team från en annan dts kom nyligen tillbaka från Moçanbique, och de hade haft det otroligt bra där, sett Gud arbeta på många olika sätt.
Igår körde vi till en paintball arena och spelade lite paintball. Vi var 34st härifrån basen som spelade, och det var kul. Det regnade hela tiden, och jag hade ingen halare, bara byxor, tskjorta och mask, så det kändes ordentligt då man blev träffad, och vi var genomblöta då vi var färdiga. Men roligt hade vi, vi spelade olika typer av krig, och på arenan fanns det skrotbilar, träfästningar, bildäck och lite skog att spela i. Så vi hade en lite speciell men bra eftermiddag tillsammans :-)
De e väl de som händer här, hajdykningen sköts upp igen pga dåligt väder...
 Jag och rn flicka från Avian Park
 Patrick delar lite om sitt liv och vad han lärt sig under veckan
 Courtney, Daniel, Clayton, Rafael, Jonathan och Mônica lyssnar
Skolledarn Daniel hittar på någåt..? Kramar Angelots ben

10 november 2013

Helg igen

Hej,
Dagarna här går snabbt, just var det helg, och nu e de helg igen. Ja tycker nästan att tiden här går för snabbt. Father heart veckan var väldigt bra, vi hade mycket roligt tillsammans med Rich och Lynn. Rich undervisning var väldogt bra, det handlade mycket om Gud som vår far, och om hur han vill ha en relation med oss. En kväll gick vi allihopa till McDonalds och åt glass och hade lite familjetid tillsammans. Vi har gjort varsin ansiktsmask av folie,pappersremsor och lim, målat maskerna, och sedan pratat om dom. En person i taget hqr suttit framför resten av gruppen, och så harvi bett och sdan sagt vad vi knner att Gud vill säga till den personen. Det mesta var mitt i prick :-)
I tisdags hade vi får sista morgonsamling med barnen i lågstadieskolan, synd, för vi började just lära känna dom, vi hade en härlig och rätt så lugn klass. :-)
På fredagen körde vi ner till havet, till en satd som heter Somerset West, solen sken, vattnet var förvånansvärt varmt, vågorna var passligt stora, så den dagen njöt vi av solen och havet, lekte bland vågorna och avslutade med en intensiv tävling. Härligt att bara få ta det lugnt och njuta.
Igår tillbringade jag mycket tid i köpcentret, vi åt lunch där, och gick i butiker efteråt. Resten av dagen tog jag det lugnt, idag var jag i kyrkan, får se vad vi hittar på under eftermiddagen. Jag ser massor framemot outreachen, vi vet int ännu riktigt exakt var vi kommer att vara, men ja vet att de kommer att bli välsignat, vår grupp e liten,och bra, så ja tror att de kommer att bli superbra :-)
 Morgonmål vid the lonely tree
Gruppfoto
 Alla karar
 Jag och Neidi från Brasilien
En del av barnen i vår klass
 Rich och Lynn
 Gruppfoto vid stranden

Jag med Tutu, Santos, Ozius, Clayton och Angelot

4 november 2013

veckoslutet

Hejhej
Här e de varmt o bra, lite väl varmt faktiskt, vi har haft 31℃ och soligt idag :-) känns bra att tänka på er därhemma i Finland ;)
Hajdykningen gick int så bra, vi såg inga hajar alls. Vi åkte ut med en båt från en liten hamnstad utanför Kapstaden. Vädret var vackert, och havet var stilla. False bay där vi skulle dyka är det ställe där det finns flest vithajar i hela världen. Vi åkte ut på ett vackert och blått hav, tog på oss våtdräkterna och började lägga ut fisk och dylikt i vattnet för att locka till oss hajarna. Vi hade lite otur med vinden, den ökade och blev nästan dubbelt starkare, båten gungade ordentligt på vågorna och vatten slog in över relingen. Flera personer spydde, och eftersom inga hajar dök upp så bestämde vi oss för att åka tillbaka, efter ca 2 timmar på havet. Lite bittert att vi inte såg några hajar, eller fick dyka, men vi kommer att göra om dehär om två veckor, och gratis den gången, det kostade ca 90€, så pånytt om två veckor. Vi fick iaf skratta och ha roligt, njuta av havet och se mer av bergen här i Western Cape, totalt åkte vi 340 km bil i lördags.

Igår, söndag så gick vi upp till 'the lonely tree' igen, vi var en stor grupp denhär gången, ca 30 personer. Vi traskade upp dit kl 9 på morgonen, och det var varmt och soligt igen. Några tjejjer från 'English Language School' hade förberett morgonmål åt oss, vi hade filtar med oss, så det var riktigt roligt. Vi sjöng lite lovsånger, hörde några vittnesbörd, och avslutade med lite fotografering. Då vi kom tillbaka så hoppde jag i polen. Ja, de finns dn swimming pool här på basen. Jag tillbringade ett par timmar i polen med en massa folk, koreaner, brasilienare, amerikaner, sydafrikaner osv. Vi härjade på och knuffade varandra i vattnet, så dagen var riktigt skön och rolig. Största delen av de vita här på basen är ordentligt solbrända, röda efter gårdagen.
Idag har vi börjat med en ny vecka igen, vår lärare heter Rich, ämnet är Father heart. Han och hans fru är väldigt trevliga och roliga, han skämtar mycket, men talar också allvar, om saker som rör upp många känslor inombords, på ett bra sätt. Denhär veckqn kommer att bli jättebra :-)  han reser horden runt för att undervisa, och det visade sig att han undervisade i Australien på Freyas dts för några veckor sedan, världen e liten :-)







1 november 2013

Godahoppsudden

Här kommer flera bilder från Godahoppsudden :) imorron ska ja ut på havet o dykar me hajarna, 'shark cage diving'.
 Oujee
 Bryce och jag vid kanten
 Tanya ligger vid kanten
 Högt uppe
 Någo konstigt djur so vi träffa på
 Rätt så häfti bakgrund
 Bra viloställe
 Bryce och Tanya
 Otroligt fint
Jag och Asher, Bryce och Tanyas pojke

29 oktober 2013

Ett tag sen senast

Hej
Jag har varit lite lat den senaste veckan, så det var länge sedan. Förra veckan hade vi en amerikan som lärare, han bor här i Worcester med sin familj, och heter Cliff. Han undervisade mycket om förlåtelse, nåd, frihet och uppenbarelser. Det var en väldigt intressant vecka, med mycket nytt. Han utmanade oss verkligen, utmanade vårt sätt att tro. Det bästa var att han alltid hade bibelverser som visade att han hade rätt. En grejj vi tillbringade mycket tid runt var att vi alltid är förlåtna, och att vi genom att tro på Jesus får del av förlåtelsen, och efter det är vi fria och förlåtna. Jag har många sidors anteckningar från hans lektioner.

På fredag kväll blev vi inbjudna till hans hem, vi fick möta hans familj, vi lagade mat, åt tillsammans, lovsjöng och danade tillsammans. Det var jätteroligt att få se lite annat, få träffa hans familj, och det är väldogt bra för vår grupp att få vara tillsammans utanför basen, jg kände en riktig familje- samhörighet med alla i min grupp där vid Cliffs hem. Tack Gud för en såhär fin grupp.

I lördags gav vi oss ut på äventyr. Vi lånade en av de större bilarna, och så for vi, ungefär halva gruppen ivägkörande. Först tänkte vi köra till  Cape Agulhas, den sydligaste platsen i Afrika, men då vi stannade för att tanka i staden Somerset West, så brstämde vi oss för att köra till Godahoppsudden istället, eftersom vi fick lite ont om tid. Så vi körde tillbaka mot Kapstaden, genom Muizenburg där en annan Ywam bas finns. Det var ett fint ställe, långa stränder, stora vågor, och många hajar, att se hajflaggan i topp var något nytt för mig. Vi höll utkik efter valar, men såg inga förrän vi kom till Godahoppsudden. Vi tvingades betala inträde, eftersom hela udden är nationalpark. I parkerade ganska långt ute på udden, där de hade turistbutiker och sånt. Därefter fick vi gå. Vi gick på stigar och spångbräder, för att komma länst ut, det tog ca en halv timme att gå längst ut. Vi var ganska högt över havet, och vid klippkanterna stupade det rakt ner. Vi tog en massa foton, poserade och låg på många olika ställen. Det var otroligt vacker och fint där. Jag såg inte så många djur, en ödla med blått huvud, och några stora gnagardjur. Vi såg också en liten val, och några större längre bort. Det finns några foton från den här dagen på fb, ska försöka få några hit på bloggen också. Godahoppsudden e alltså de ställe man lägger om kursen då man ska segla runt Afrika, och den e kanske världens kändaste udde, så de va roligt att se den. Vi körde igenom centrum av Kapstaden på vägen hem till basen, staden e otroligt fin. Och att köra runt utanför staden, köra över berg osv, dehär landet e otroligt fint.

På måndagen började 'the Holy Spirit' veckan. Vår undervisare heter Stefan, han är från Sydafrika, och är grundare för denhär basen. Han är stor inom Ywam, han undervisar om den Helige Ande, och har undervisat i många länder, han berättade att han varit i 72 olika länder,, även på ywam-basen i Rovaniemi. Var mycket förvånad då han sade 'pyhä henki' och 'enemmän ja enemmän'. Han försöker alltid lära sig dessa ord på olika språk. Han undervisar om den Helige Ande, dess gåvor, frukter, uttryck och varför. De e väldogt intressant, och roligt på samma gång, han bad för oss allihopa förrän han träffade oss, och hade ord åt oss som träffade precis rätt. Idag lyssnade vi på Gud, över vad han hade åt en tjejj, och Gud gav en massa bilder, och ord, som ofta träffade mitt i prick. Galnast var det igår kväll han undervisade, vi bad för varandra, huller om buller, folk föll ner, började skaka, skratta eller gråta, det var väldogt roligt, och väldigt häftigt. Jag föll själv baklänges då de bad för mig,och då jag bad så föll också några ner. Så den Helige Ande var starkt med där. Fråga mig om dehär låter konstigt eller intressant, så kan jag förklara mera :-)
De e superbra här, tiden går nog för snabbt, vädret e härlogt också, igår hade vi 30℃ och inte ett moln på himlen. :-)
Lite bilder från Godahoppsudden, de finns åxå på fb
 Jag och min one on one, Siwive
En del av Africa-outreach teamet, Natalie, Courtney, Clayton och jag
 Häftiga klippor
 Havet

Clayton, Natalie och jag
Jeee
Jag har inte fotat dessa foton, ska försöka lägga upp några egna så småningom

20 oktober 2013

Lite annorlunda

Hej :-)
Undervisningen här är väldigt intressant och varierande, de 3 senaste dagarna har 'Family ministy school' undervisat oss om relationer. Fms e en skola som e på gång här på basen, så både lärare och elver därifrån har undervisat, delat vittnesbörd och haft diskussioner i små grupper med oss. Det har varit jätteroligt, och lärorikt :-)

Fredagskvällen var väldigt intressant, först for jag till Avian park, där de igen va många barn,  de va en fin kväll på många sätt, men de som va annorlunda var att de va 'payday' den dagen, så man såg int nå många vuxna utomhus, eftersom de flesta va hemma eller vid nån bar och drack upp sina pengar. I huset brevid oss låg pappan på golvet, helt utslagen så de tog lite på stämningen att veta att de flesta av barnen gick hem till fulla föräldrar. Men de e fortfarande jätteroligt att fara ti Avian, barnnen känner igen mig, pratar o skojjar me mig, så de känns som om ja får göra nytta då jag e där :-)

Efteråt blev de mera intressant, vi blev medbjudna att fara o dela ut kondomer. En kille här på basen far ut nu som då och ger ut kondomer åt folk. Så jag och 2 kompisar hängde med. Vi lämnade paket vid bankautomater, och så gav vi ut åt lastbilschaufförer. De va en väldigt konstig erfarenhet, men de va roligt på samma gång. Aids e en enorm sjukdom här i Sydafrika, och könssjukdomar likaså. De finns också många prostituerade här i stan,många människor här har sex oavsett om de har kondom eller inte, så därför delar man ut massvis här i landet. Vi uppmuntrar dom inte till att ha sex, utan till att använda kondom då de har sex. Så det var en intressant kväll. Killen som vi var med tog oss också till en lokal bar, för att visa oss var folket håller till på kvällarna. De kändes väldigt intressant att vara där, allihopa var svarta eller vita, och så kommer två vita killar och en vit tjejj in, alla med blondt hår. Alla titta på oss, och några kom fram för att tala med oss. Så det var också en ny upplevelse :-)

På lördagen for största delen av vår grupp till Goudini Spa, ett ställe med stora svimming poler :-) det var en slapp dag då vi simmade, solade och grillade. Några av oss klättrade också upp en bit på berget brevid oss. Solen sken och det var varmt, vi lekte och härjade lite i polerna, så det var roligt :-)  här kommer lite bilder från den dagen:
Clayton, jag, Laura, Courtney och Ozius

Clayton och jag

Santos, Siviwe, Tanya och Ozius vid grillen



Natalie,Clayton, Jonathan och Laura vid matbordet

Laura från  Brasilen, och Natalie som gillar Brasilien

Vi klättrade upp på berget, jag och Rafi gjorde en liten avstickare och klättade upp på denhär klippan

Rafi, Bryce och Santos de vita stenarna bildar orden Goudini Spa på bergsväggen, de är mitt på berget och syns från en stora vägen

Påväg ner hittade vi dehär stenarna, :-)