29 oktober 2013

Ett tag sen senast

Hej
Jag har varit lite lat den senaste veckan, så det var länge sedan. Förra veckan hade vi en amerikan som lärare, han bor här i Worcester med sin familj, och heter Cliff. Han undervisade mycket om förlåtelse, nåd, frihet och uppenbarelser. Det var en väldigt intressant vecka, med mycket nytt. Han utmanade oss verkligen, utmanade vårt sätt att tro. Det bästa var att han alltid hade bibelverser som visade att han hade rätt. En grejj vi tillbringade mycket tid runt var att vi alltid är förlåtna, och att vi genom att tro på Jesus får del av förlåtelsen, och efter det är vi fria och förlåtna. Jag har många sidors anteckningar från hans lektioner.

På fredag kväll blev vi inbjudna till hans hem, vi fick möta hans familj, vi lagade mat, åt tillsammans, lovsjöng och danade tillsammans. Det var jätteroligt att få se lite annat, få träffa hans familj, och det är väldogt bra för vår grupp att få vara tillsammans utanför basen, jg kände en riktig familje- samhörighet med alla i min grupp där vid Cliffs hem. Tack Gud för en såhär fin grupp.

I lördags gav vi oss ut på äventyr. Vi lånade en av de större bilarna, och så for vi, ungefär halva gruppen ivägkörande. Först tänkte vi köra till  Cape Agulhas, den sydligaste platsen i Afrika, men då vi stannade för att tanka i staden Somerset West, så brstämde vi oss för att köra till Godahoppsudden istället, eftersom vi fick lite ont om tid. Så vi körde tillbaka mot Kapstaden, genom Muizenburg där en annan Ywam bas finns. Det var ett fint ställe, långa stränder, stora vågor, och många hajar, att se hajflaggan i topp var något nytt för mig. Vi höll utkik efter valar, men såg inga förrän vi kom till Godahoppsudden. Vi tvingades betala inträde, eftersom hela udden är nationalpark. I parkerade ganska långt ute på udden, där de hade turistbutiker och sånt. Därefter fick vi gå. Vi gick på stigar och spångbräder, för att komma länst ut, det tog ca en halv timme att gå längst ut. Vi var ganska högt över havet, och vid klippkanterna stupade det rakt ner. Vi tog en massa foton, poserade och låg på många olika ställen. Det var otroligt vacker och fint där. Jag såg inte så många djur, en ödla med blått huvud, och några stora gnagardjur. Vi såg också en liten val, och några större längre bort. Det finns några foton från den här dagen på fb, ska försöka få några hit på bloggen också. Godahoppsudden e alltså de ställe man lägger om kursen då man ska segla runt Afrika, och den e kanske världens kändaste udde, så de va roligt att se den. Vi körde igenom centrum av Kapstaden på vägen hem till basen, staden e otroligt fin. Och att köra runt utanför staden, köra över berg osv, dehär landet e otroligt fint.

På måndagen började 'the Holy Spirit' veckan. Vår undervisare heter Stefan, han är från Sydafrika, och är grundare för denhär basen. Han är stor inom Ywam, han undervisar om den Helige Ande, och har undervisat i många länder, han berättade att han varit i 72 olika länder,, även på ywam-basen i Rovaniemi. Var mycket förvånad då han sade 'pyhä henki' och 'enemmän ja enemmän'. Han försöker alltid lära sig dessa ord på olika språk. Han undervisar om den Helige Ande, dess gåvor, frukter, uttryck och varför. De e väldogt intressant, och roligt på samma gång, han bad för oss allihopa förrän han träffade oss, och hade ord åt oss som träffade precis rätt. Idag lyssnade vi på Gud, över vad han hade åt en tjejj, och Gud gav en massa bilder, och ord, som ofta träffade mitt i prick. Galnast var det igår kväll han undervisade, vi bad för varandra, huller om buller, folk föll ner, började skaka, skratta eller gråta, det var väldogt roligt, och väldigt häftigt. Jag föll själv baklänges då de bad för mig,och då jag bad så föll också några ner. Så den Helige Ande var starkt med där. Fråga mig om dehär låter konstigt eller intressant, så kan jag förklara mera :-)
De e superbra här, tiden går nog för snabbt, vädret e härlogt också, igår hade vi 30℃ och inte ett moln på himlen. :-)
Lite bilder från Godahoppsudden, de finns åxå på fb
 Jag och min one on one, Siwive
En del av Africa-outreach teamet, Natalie, Courtney, Clayton och jag
 Häftiga klippor
 Havet

Clayton, Natalie och jag
Jeee
Jag har inte fotat dessa foton, ska försöka lägga upp några egna så småningom

20 oktober 2013

Lite annorlunda

Hej :-)
Undervisningen här är väldigt intressant och varierande, de 3 senaste dagarna har 'Family ministy school' undervisat oss om relationer. Fms e en skola som e på gång här på basen, så både lärare och elver därifrån har undervisat, delat vittnesbörd och haft diskussioner i små grupper med oss. Det har varit jätteroligt, och lärorikt :-)

Fredagskvällen var väldigt intressant, först for jag till Avian park, där de igen va många barn,  de va en fin kväll på många sätt, men de som va annorlunda var att de va 'payday' den dagen, så man såg int nå många vuxna utomhus, eftersom de flesta va hemma eller vid nån bar och drack upp sina pengar. I huset brevid oss låg pappan på golvet, helt utslagen så de tog lite på stämningen att veta att de flesta av barnen gick hem till fulla föräldrar. Men de e fortfarande jätteroligt att fara ti Avian, barnnen känner igen mig, pratar o skojjar me mig, så de känns som om ja får göra nytta då jag e där :-)

Efteråt blev de mera intressant, vi blev medbjudna att fara o dela ut kondomer. En kille här på basen far ut nu som då och ger ut kondomer åt folk. Så jag och 2 kompisar hängde med. Vi lämnade paket vid bankautomater, och så gav vi ut åt lastbilschaufförer. De va en väldigt konstig erfarenhet, men de va roligt på samma gång. Aids e en enorm sjukdom här i Sydafrika, och könssjukdomar likaså. De finns också många prostituerade här i stan,många människor här har sex oavsett om de har kondom eller inte, så därför delar man ut massvis här i landet. Vi uppmuntrar dom inte till att ha sex, utan till att använda kondom då de har sex. Så det var en intressant kväll. Killen som vi var med tog oss också till en lokal bar, för att visa oss var folket håller till på kvällarna. De kändes väldigt intressant att vara där, allihopa var svarta eller vita, och så kommer två vita killar och en vit tjejj in, alla med blondt hår. Alla titta på oss, och några kom fram för att tala med oss. Så det var också en ny upplevelse :-)

På lördagen for största delen av vår grupp till Goudini Spa, ett ställe med stora svimming poler :-) det var en slapp dag då vi simmade, solade och grillade. Några av oss klättrade också upp en bit på berget brevid oss. Solen sken och det var varmt, vi lekte och härjade lite i polerna, så det var roligt :-)  här kommer lite bilder från den dagen:
Clayton, jag, Laura, Courtney och Ozius

Clayton och jag

Santos, Siviwe, Tanya och Ozius vid grillen



Natalie,Clayton, Jonathan och Laura vid matbordet

Laura från  Brasilen, och Natalie som gillar Brasilien

Vi klättrade upp på berget, jag och Rafi gjorde en liten avstickare och klättade upp på denhär klippan

Rafi, Bryce och Santos de vita stenarna bildar orden Goudini Spa på bergsväggen, de är mitt på berget och syns från en stora vägen

Påväg ner hittade vi dehär stenarna, :-)

15 oktober 2013

Outreach till Afrika

Hej
Som jag tidigare nämde så kommer vi att dela upp oss i två grupper för outreachen. En grupp kommer att åka till Brasilien och Argentina. Den andra gruppen stannar i Afrika, och åker antingen till Malawi, Moçambique eller Swaziland. 
Vi skulle aallihopa be över vart vi skulle fara, och jag valde att stanna i Afrika efter att ha bett.  Det var väldigt svårt att välja, jag har alltid velat till Brasilen, och speciellt till Rio de Janeiro, men jag känner att jag mest vill dit för att se stället, vara turist. De afrikanska länderna däremot vet jag knappt något om, de finns massor me barn där, de e obekvämt osv så jag kände en stor längtan dit. Så det blir troligen två av de nämnda länderna i december :-)

Idag och igår har vi fått undervisning om att höra Guds röst, Douglas härifrån basen har undervisat, och vi har också haft lite praktiska övningar. Det har varit väldigt intressant, imorgon fortsätter vi med temat relationer, med andra lärare :-)

Var igår kväll till Avian park igen, vi var bara en och en halv timme försenade ;) man vänjer sig snabbt vid att klockan inte är så viktig i Afrika. Vi var bara vita där igår kväll, och jag och Rafi var dom enda pojkarna, så lite spännande var det, man vet aldrig om nån kommer och orsakar trubbel. Men bra gick det, maten räckte till, och vi fick krama,leka och sjunga med barnen. Så det var en riktigt rolig kväll, men ja va nog helt slut då ja kom hem till basen igen. Basen känns redan som hemma ;)

12 oktober 2013

Tredje veckan klar

Hej
Här på basen e de fullt upp. Ganska intensivt med lektioner varje förmiddag. Vår lärare, Erin, från Usa har undervisat om Bibeln, och speciellt om Gamla Testamentet. Det låter kanske lite tråkigt, men de har faktiskt varit otroligt intressant. Hon har faktiskt utmanat oss att tänka och fundera ordentligt. Vi har fått träna på att ställa frågor, fundera på vad som egentligen hände, vilka konsekvenser det gav och varför. Ofta läser man bara kapitel efter kapitel utan att fundera. Vi har föreställt oss vad Israels folk tänkte och fundera på vad de gör och säger, och vi har fått företälla oss hur Gud kände sig vid olika händelser. Den här veckan har öppnat mycket i GT, och gett mig en iver att läsa mera :-)

I söndags hade vi Community Meeting. De e ett lovsångs- och undervisningstillfälle,då människor från stan också är välkomna. Det roliga på det här mötet var att vi sjöng några afrikanska sånger. Några började dansa, och snart befann jag mig framme vid scenen tillsammans med ca 30 andra, dansande till de afrikanska lovsånerna. Det var väldigt roligt. De6 bildades en halvcirkel, och olika personer bl4v inknuffade i mitten för att dansa. Vi fick se indisk pardans,och en brasilansk kampsportsdans, eller något liknande. Så de va jätteroligt :-)

Jag och några andra var påväg till Kapstaden idag, men pga vädret så for vi inte.  De väldigt blåsigt och kallt här idag. Istället har vi shoppat lite, pratat och spelat ett vilt kortspel. Blir troligen film ikväll.

Outreach alternativen är klara. En grupp kommer att åka 'overseas' till Brasilen och Argentina. Den andra gruppen kommer att stanna i Afrika. Det blir antingen Malawi, Moçanbique, eller Swaziland. På måndag ska vi välja vart vi vill åka. Jag har ingen aning ännu, så jag får fortsätta be och se vart Gud vill ha mig. :-)

7 oktober 2013

Lejon o sånt

Hej bara. Njuter rikligt av att vara här. Solen skiner idagoch det är ca. 20 grader varmt. Det blir varmare dag för dag, till helgen borde det bli 29℃ varmt :-)

I lördags hyrde vi en bil och körde runt lite. Dagen var helt fri, så Bryce och Tania, ett par från Indien hyrde en bil, tog med några ungdomar härifrån och sina små barn, och så for vi iväg. Vid ett museum träffade vi på en struts och en stor sköldpadda, de det var lite ovanligt. Sen bestämde vi oss för att köra till grannstaden Paarl för att titta på lejon. Vi körde över bergen, och jag tror inte man kan vänja sig vid dom, de är väldigt stora och vackra. På vägen ner körde vi också förbi några babianer, som stod intill vägen. Det mesta verkade vara stängt på lördan, så vi bad att lejonparken skulle vara öppen, och billig. Och visst fick vi bönesvar, det kostade bara 5€. De hade runt 30 lejon i parken. De hade rätt så stora inhägnader som de sprang omkring i. Det fanns många vanliga lejon där, men också 5 vita lejon. Så det var helt nytt för mig. De hade också två tigrar där. Lejonen i parken var födda i fångenskap, de kom från cirkusar, en del var privatägda osv. Förutom lejon så hade de små ponnier, lamor, getter som gillade att stångas, svarta svanar och en katt som påminde om en lo. Parken var väldigt fin, det var kul att få leka lite turist, och få se lite av landet. :-)

I söndags prövade vi en annan kyrka, en presbytiansk kyrka. Det påminde mycket om våra gudstjänster, lovsång och psalmer med orgel. De flesta deltagere var vita, så det kändes lite som att komma tillbaka till Europa. Men bra var det, sköbt med en lite lugnare gudstjänst.
På eftermiddan gick vi till en av skolledarnas hem med vår grupp.Monica, en av våra ledare hade födelsedag, så vi hade en liten grillfest där. :-)

Idag har vi haft base worship, lektioner, där vi har talat om Bibeln. Så det kommer att bli mycket bibelläsning denhär veckan,och speciellt GT. Vi har tvättat basens bilar, och just förberedde vi morgondagens school outreach. Ikv sticker jag iväg till Avyan park igen, känns superbra att vara där och ge lite av det jag har.

Ett böneämne är mitt knä. Jag borde få göra det mesta utan att behöva oroa mig, men då jag hoppade för nån dag senn så tog det sjukt. De e ännu lite sjukt, ja kan int böja de ordentligt, och de knakar och känns lite märkligt att gå nu. Så det sku gärna få bli helt o friskt igen.

3 oktober 2013

Fullt upp

Några dagar sen jag senast skrev. Har tyvärr lite dåligt med bilder... Jag skriver från min platta, o den har ja ju int med mig hela tiden. De flesta foton jag tagit är med min kamera, och jag har inte ännu kommit mig för att flytta över bilderna till en dator. Har bara en gammal Nokia med på resan,, och den ligger bara här på rummet. Önskar nog att jag skulle ha en bättre telefon med en bättre kamera här. Men ja ska försöka sätta upp flera bilder.

På måndag hade vi vår förste talare hos oss, han heter Junio, och han undervisade om 'worship', och då inte bara om lovsång, utan som något som djupare. Det var väldigt intressant. Vi har haft en del lovsång och bönetillfällen, och så har jag haft min första one on ones. Vi ska prata med en av våra ledare en gång i veckan. Man får fråga vad man vill, de kollar hur man har det, och  ber vi tillsammans.

I tisdags gick vi till en lågstadieskola och hade lite bibelundervisning, vi hade delat upp oss i par, och så gick vi till varsin klass och hade en 40 minuters lektion. Jag och Giovanni har en klass där barnen här 10-11 år gamla, och de talar afrikaans. Men de kunde också engelska. Vi ska ha samma klass varje vecka, så vi började med lite instruktion. De va riktigt roligt :-)

Igår var vi med hela gruppen till Avyan park, där jag tidigare har varit. Vi delade ut lite saft och kex till barnen, sjöng lite och Sharon hade en liten andakt på afrikaans. Det var massor med barn där, de kommer fram till en, lyfter upp armarna mot en och vill bli upplyfta, de älskar att vara i famnen eller på axlarna, bli kramade, de tycker om att känna på vårt hår, och vi pojkar brukar ta och snurra runt med dem. Lyfter man upp en kommer tre till och vill bli upplyfta, tror jag har haft 3-4 barn på mig samtidigt. De blir väldigt glada då man kommer ihåg deras namn.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så lever dehär barnen ett helt annat liv, de är fattiga, finns mycket alkoholism, våld och kriminalitet i området. Framtiden för barnen är väldigt mörk. Så jag blir lite dyster då jag tänker på det, men jag njuter verkligen av att vara där, leka och krama dom, och ge dom lite kärlek.

Varje dag har vi arbetsuppgifter här på basen, denhär veckan har vi tvättat fönster. Igår kväll gick vi till bion och kollade en film. Vardagarna har känt ganska fulla den här veckan, men de e roligt att vara igång. Trivs jättebra här, och vädret är perfekt, soligt och över 20 grader varje dag. Det har till och med varit närmare 30 nån dag :-)