Sådärja,idag har jag varit en vecka i Sydafrika, och det har varit en bra vecka. De känns redan som om jag varit här länge, och basen känns redan som hemma. Jag har mött en massa trevliga människor här,så ja njuter verkligen.
Lektionerna har hittills inte varit så intressanta, vi gick igenom regler för skolan och ywam värderingar i början av veckan. Igår blev det intressantare, vi fick höra om hur man förbereder ett bibelstudium, och sedan fick vi förbereda ett eget bibelstudium och preacha inför vår grupp som en övning, de va kul :)
Idag pratade vi om hur man kan berätta evangeliet för olika människor, vi illusterade detta med lite teater.
Nått annat som har hänt den här veckan då? Vi firade 'the bride day' på tisdagen, vi satt ute i solen, hela basen, och så grillade vi en massa kött och åt så mycket mat som man bara fick i sig, väldigt trevligt.
På på onsdagskvällen körde några av oss ut till ett ställe som heter Avyan park. Området där basen finns är väldigt fint, men Avyan park, som finns ungefär 10 minuter härifrån med bil är helt annorlunda. Det är det riktiga Afrika. Det är ett riktigt slumområde, där människor bor i skjul av plåt och trä. Massor av barn bor där, och det var dom vi skulle hälsa på. De är alla fattiga, det finns mycket kriminalitet och våld där. Största delen av barnens föräldrar är alkoholister, och många av barnen hoppar tidigt av skolan, dricker, och tar droger. Vi kommer att åka dit med vår grupp och bygga något där.
Men det som vi gjorde var något annat. Pastor Fula, en av pastorerna här åker dit varje måndag, onsdag och fredag kväll med mat. Maten är dels rester härifrån basen, men också donationer från en av de lokala matbutikerna.
Natalie, som är staff för mig, brukar åka dit varje gång, och hon bjöd med oss, så jag och två andra killar kom med denna kväll. Det var väldigt trevligt,, men också väldigt tungt. Många av barnen, för det var ca. 60 barn där, ville bli kramade, och sitta på axlarna eller vara i famnen, så jag var helt slut då jag kom hem. Vi lekte lite med dom, sedan fick de sjunga och höra lite om Jesus innan de fick mat. Några vuxna kom också dit för att äta. Den kvällen var full av intryck, de kändes verkligen som om jag fick göra nytta. Så ikväll åker jag dit igen.
Vi börjar snart vara allihopa, igår kväll anlände en familj från Indien, ett ungt par med deras små barn, två killar borde ännu anlända ikv. Men nu ska jag just iväg och arbeta lite, så jag får skriva mera nån annan gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar