27 november 2013

Hajdykning

Hej på er!
Länge sedan senaste inlägget, tiden går så snabbt här och dagarna är ganska fulla. Vädret e vackert o varmt, runt 30 grader dagligen. Så ja tänker på er i Finland ;)
Förra veckan var väldigt annorlunda för oss, vi hade en kurs, som kallas för Kairos, kursen fokuserar på att uppmuntra till mission. Vi hade mycket mera lektioner och arbete, vi fick en kursbok som vi läste igenom, 2 läxor per dag som tog ca 2h st. Vi hade ett team som drog kursen åt oss, kursen var väldigt intressant, vi fick mycket kunskap om mission i bibeln, missionshistoria,missionsstrategier och kulturer. Men lite väl mycket arbete blev det nog, jag han inte göra så mycket aannat den veckan. I lördags gick hade vi lite extra extra lektioner för att kunna vara med som ledare på Kairoskurser. Kunde kanske vara bra att ha en kurs i Kokkola?

På torsdagskvällen hade vi något som kallas för Voice of the Nations. Vi firade våra olika nationer, vi är över 30 nationer här på basen. Kvällen började med föregående dts's avslutning. Därefter hade vi en flaggmarch, sedan började uppträdandet. Man fick uppträda med något från sitt eget land. Folk sjöng sånger, en kille från Kamerun dansade en lokal dans, de bästa var koreanerna och brasilienarna. Koreanerna hade en häftigt koreansk dans som avslutades med Psy's Gentlemen, och solglasögon. Brasilienarna dansade samba, bollade något otroligt med fotbollar, dansade en helt gaen dans, och Cappuero xom är någon sorts ''fightdance'. Avslutningsvis blev vi bjudna på mat från olika länder, brasiliansk och koreansk mat osv.
 Mattheus, Asher, Sam och Natalie. Syns vem som e från Brasilien
 Sång från Madagaskar

Sång från England
 Jag och Rachel i en Koreansk dräkt, Hon for hem till Korea igår
 Två av flickorna från Avian Park
Simon och Melonie från Schweiz, voluntärer, det var deras sista kväll på basen
Emerson, Juliis, Robyn och jag

I söndags åkte vi ut på avet igen för att försöka hitta några hajar att dyka med. Vi steg upp kl 4 och åkte ut med båten halv 8 på morgonen. Vädret var varmt och vacker, solen sken och vinden var inte så häftig, så det var en fin dag på havet. Efter en stunds väntan såg vi vår första vithaj, de va otroligt häftigt. Senare dök flera upp så vi hade åtminnstone 4 olika hajar, från 2,5 meter till 4 meter långa. Vi dök allihopa 2ggr med hajarna, buren låg intill båten och var inte helt under ytan. Vi klättrade in i buren, iklädda våtdräkter och cyklopögon. Vi var 7 personer åt gången i buren,och där stod vi och väntade medan instruktörerna lockade hajarna att simma förbi buren. Då hajarna kom nära dök vi ner och såg dom simma förbi, det var otroligt häftigt, något och det mest otroliga jag gjort i mitt liv. Domdr hajarna är enorma, de har massor med tänder, vi såg gapet på dom ett par ggr. Stället vi dök på är det bästa stället i världen att se vithajar. :-) dagen avslutades med restaurangbesök på rn restaurang här i Worcester.
Idag och igår har vi haft två små julfester åt barn. Igår var det lågstadieskolan som fick besök av oss, och ingenting lyckdes för oss. Ledarn försov sig, tekninken funkade inte, barnen var sena, programtiden kortades av mitt under programmet osv, så de va int så roligt, men idag gick de mycket bättre i Zwelethemba. Över 1000 barn hade vi med oss, allt gick bra och det var roligt.

Idag har vi kollat hur mycket pengar var och en behöver för att åka på outreach. En del av oss har renn de pengar vi behöver för outreachen, medan andra e helt utan pengar eller saknar en del av pengarna. Totalt behöver vi en väldigt stor summa, men vi litar och tror att Gud vill förse oss med allt vi behöver. Men om du känner att du vill ge lite pengar för vår outreach så är du mer än välkommen att ta kontakt. :-)
Här lite bilder på hajarna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar